In a opta zi dupa Cununie, mirii vin la Biserica pentru a li se citi o rugaciune speciala. Aceasta randuiala este trecuta in cartea „Agheazmatar” sau „Molitfelnic” ca „Rugaciune in a opta zi dupa cununie”. Ea este numita de unele persoane: „dezlegarea Cununiei”. Este o denumire care trebuie inlaturata, pentru ca da nastere la speculatii si interpretari gresite. Ea se poate numi cel mult – „dezlegare a cununiilor”, adica a cununilor de flori. Amintim ca in vechime, mirii purtau timp de o sapatamana aceste cununi de flori. Dupa sapte zile de la casatorie, ei veneau in biserica si preotul lua aceste cununii de pe capetele lor. Tinand seama de faptul ca in zilele noastre cununiile sunt ridicate de preot chiar in timpul slujbei, consideram ca expresia „dezlegarea cununiilor” ar trebui scoasa din uz.
Randuiala de „ridicare a cununiilor”, care exista la sfarsitul slujbei Cununiei, prezinta nestatornicie prin continutul, timpul si locul savarsirii. In zilele noastre ea este alcatuita din doua rugaciuni „Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai binecuvantat cununa…” si „Intr-o unire au ajuns robii Tai…” si Apolisul. In anumiti codici se pune „Binecuvantat este Dumnezeu nostru…”, „Sfinte Dumnezeule…” si troparul zilei. Exista un dezacord si in ceea ce priveste timpul savarsirii ei. Conform unor manuscrise, ea se savarsea in ziua a opta, dupa alte in ziua a saptea, a treia, iar dupa altele se unea cu randuiala Cununiei. Locul in care se desfasura acest moment era in naos sau in pridvor.
Daca „ridicarea cununiilor” se face in cadrul Slujbei, ne intrebam ce rost mai are ca mirii sa vina in a opta zi la Biserica? Cercetatorii au scos in evidenta ca aceasta „dezlegare” isi are originea in perioada cand crestinii se impartaseau des. Era o perioada cand se tinea postul conjugal in zilele de miercuri, vineri si duminica. In cazul de fata, Biserica tinand cont ca mirii nu s-au mai infranat de legaturile trupesti, in zilele de post, pe parcursul primei saptamani de dupa Cununie, le da dezlegare prin aceasta rugaciune sa se impartaseasca.
Ce trebuie sa faca tinerii in a opta zi de la Cununie
In a opta zi de la Cununie, tinerii vin la Biserica impreuna cu nasii si cu lumanarile de la Cununie. Preotul le citeste in pronaos molitfa. Este momentul in care preotul se roaga lui Dumnezeu ca tinerii sa se impartaseasca cu Sfintele Taine si sa ramana in unire unul cu celalalt:
„Doamne, Dumnezeul nostru, Care ai binecuvantat cununa anului si ai inmultit fapturile Tale, binecuvanteaza si pe robii Tai acestia (N), pe care, cu alegerea Ta, ai binevoit a-i insoti unul cu altul. Trimite-le lor pe ingerul Tau cel pazitor, ca sa-i pazeasca de orice ratacire pana la sfarsit. Invredniceste-i a intra in sfanta biserica Ta si a se impartasi cu Sfintele Tale Taine, ca totdeauna sa slaveasca Preasfant numele Tau, al Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor”.
„Intr-o unire au ajuns robii Tai, prin binecuvantarea Ta, Doamne, invrednicindu-se a primi Sfanta Taina a Cununiei prin rugaciunile preotilor Tai. Da Doamne, ca robul Tau (se rosteste numele mirelui N), sa fie cap sotiei sale, precum si roaba Ta (N), sa fie plecata barbatului sau, ca prin aceasta sa ramana nezdruncinata unirea lor pana la sfarsit, si Tie slava sa inalte, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin”.
Dupa citirea molitfei, nasii si tinerii saruta sfintele icoane din biserica. Mirii vor lasa la Sfantul Altar un pomelnic, in care sunt trecute numele lor si ale nasilor, ca sa fie pomeniti de preot la sfintele slujbe.
Sursa: crestinortodox.ro