De mare, mare folos! Când și cine poate cere preotului să se dezbrace pe el! Cine poate sa „cadă” la Sfintele Daruri?!
Învăţături corecte şi învăţături greşite despre biserică şi slujbele care se săvîrşesc în ea
–Cum si cand se foloseste tarnoseala?
Tarnoseala este o bucatica de panza imbibata in ceara topita luata de la sfintirea unei biserici. Se aprinde o lumanare, se fac rugaciuni in casa bantuita de duhuri necurate, se aprinde apoi acea panza sfintita si se face cruce cu ea arzand la tocurile de la usi si ferestre si se merge in toate camerele. Se pot afuma si hainele pe care le poarta. Este mai bine (dar nu obligatoriu) sa se faca acestea miercurea si vinerea in post.
–Ne putem inchina cand trecem pe langa o biserica catolica?
Da, ne putem inchina.
–Cum sa procedam cu mergerea la Biserica atunci cand venim din schimbul trei (dupa noapte )?
De la caz la caz, dupa putere si dragoste, dupa credinta si vointa si dupa cat de obositi ne simtim.
–Se fac metanii in biserica? Cand?
In biserica se fac numai inchinaciuni, cu plecaciuni, in afara de anumite zile din Postul Mare, cand trebuie sa faca toata lumea. Metanii se fac in tot cursul anului acasa, iar in perioadele de la Craciun pana la Boboteaza si de la Inviere pana la Duminica Tomii nu se fac metanii.
–Să nu călcăm pragul bisericii pentru că este acolo o candela care arde. Cînd vii Ia bisericii să nu calci pragul bisericii că in prag sunt sfinte moaşte.
De frică să nu calce pragul bisericii, unii nu vin la biserică. La spovedanie, preoţii de odinioară întrebau pe credincioşi dacă au călcat pragul bisericii, în sensul „dacă s-au dus la biserică”. De asemenea, bisericile vechi aveau uşile scunde şi dacă puneai piciorul pe prag, riscai să dai cu capul de pragul de sus. De aceea se păşea peste prag, cu capul plecat. Dacă plecarea capului era şi „spirituală”, cel ce păşea peste prag se întorcea acasă ca vameşul din pilda cu vameşul şi fariseul, spusă de Hristos (Luca 18;11-14). Sfintele Moaşte nu stau în prag, ci se află pe Sfînta Masă, într-un buzunăraş al Sfîntului Antimis.
–Dacă nu ai haine noi nu ai voie să vii la biserică de Paşti.
Într-o parabolă a Mîntuitorului, un oaspete este dat afară de la masă pentru că nu avea veşminte alese. Aici Mîntuitorul voia să arate că în împărăţia cerurilor nu vom intra oricum, dar nu la îmbrăcăminte se referea EI, ci la suflet. Se spune că un oaspete a fost dat afară de la masă şi s-a întors cu haine noi, dar în loc să mănînce, el a început să pună mîncarea pe haine, spunînd că a fost primit la masă nu pentru el, ci pentru haine. Iubiţi credincioşi, spălaţi-vă hainele – chiar cele vechi – spălaţi-vă trupul, DAR MAI ALES SUFLETUL, şi veniţi să-L primiţi pe Hristos cu cîntarea: „HRISTOS A INVIAT !”.
–Dacă vrei să blestemi pe cineva care ţi-a făcut rău trebuie să mergi la „Biserica Neagră” si să-ţi facă preotul o „slujbă întoarsă”.
În toată ţara, nu există Biserica Neagră, afară numai de cea din Brasov. Şi apoi preoţii nu fac „slujbe întoarse”, nu blestemă, ci se roagă să vină binecuvîntarea lui Dumnezeu peste toată lumea. (Am aflat, spre surprinderea mea, că „slujba întoarsă” ar însemna ca preotul să se roage îmbrăcat cu veşmintele pe dos, la miezul nopţii, cu lumînările întoarse cu capul în jos şi să blesteme pe cel care a făcut răul).
–În decursul fiecărui an trebuie să treci neaparat de 3 ori prin Sfîntul Altar dacă vrei să te mîntuieşti (bărbat sau femeie).
Bărbaţii nu au voie să treacă prin Sfîntul Altar decît în caz de nevoie şi numai cu binecuvîntarea preotului slujitor. Femeile nici măcar atît. Ele pot trece prin Sfîntul Altar numai atunci cînd se sfinţeşte sau se resfinţeşte o Biserică şi numai cu binecuvîntarea arhiereului care slujeşte atunci.
Se trece numai o singura dată, căci o data ne-am şi botezat, şi mai trebuie ştiut că nu cel ce trece prin altarul Bisericii se va mîntui, ci cel care prin credinţă va intra în Altarul Ceresc unde slujesc Sfinţii Îngeri.
–Mireasa trebuie să poarte la slujba de Cununie o păpuşă în sîn ca să-i meargă bine în căsnicie.
Nu contează ce are mireasa cu ea sau pe ea pentru a-i merge bine. Ba mai mult, punînd o păpuşă în sîn este o practica vrăjitorească, iar aceasta îl mînie pe Dumnezeu. Mireasa care este credincioasă şi are suflet bun nu trebuie să poarte nimic în sîn şi-i va fi bine pentru că îngerul lui Dumnezeu o va ocroti. Mireasa care este necredincioasă şi are suflet rău orice ar purta, tot rău îi va merge în căsnicie.
–La sfîrşitul Sfintei Liturghii, cînd preotul zice „Cu frică de Dumnezeu, cu credinţă şi cu dragoste să vă apropiaţi”, trebuie să faci trei paşi către preot ca să te mîntuieşti.
Aceste cuvinte sfinte se rostesc de către preot adresîndu-se celor pregătiţi pentru a primi Sfînta Împărtăşanie (post, spovedanie şi să aibă binecuvîntarea preotului duhovnic de a se împărtăşi). Ceilalţi nu se pot apropia de Sfîntul Potir (adică nu se pot împărtăşi). Deci, nu prin cei trei paşi ne mîntuim, ci prin Sfintele Taine (Spovedania, Împărtăşania şi celelalte).
–Dacă treci de trei ori prin Sfîntul Altar cînd se face sfinţirea sau resfinţirea unei Biserici este ca şi cînd te-ai boteza.
Cu alte cuvinte dacă treci de trei ori prin şcoala de şoferi este ca şi cînd ai avea carnet, daca treci de trei ori prin sălile unei facultăţi, este ca şi cînd ai avea diploma de licenţă. Botezul este o Sfînta Taină care nu se poate înlocui cu o altă lucrare a Sfintei Biserici. Trecerea prin Sfîntul Altar este un prilej (pentru unii poate unic) de a vedea locul unde preotul slujeşte Sfînta Liturghie, adică Sfînta Masă, peştera Betleemului (proscomidiarul) şi Crucea răstignirii dar acest lucru nu mîntuieşte pe nimeni. Se umple de bucurie duhovnicească şi va fi răsplătit de Dumnezeu pentru credinţa cu care a trecut prin faţa Sfintei Mese.
–Putem trece in pomelnicul de la Sfanta Liturghie pe cei sinucisi, necredinciosi, necununati ? Ce putem face pentru ei ? Se pot plati pomelnice anuale?
Nu se trec la pomelnicul de la Sf. Liturghie cei sinucisi si nici cei care traiesc necununati sau in desfranari. Se pot trece la acatiste, paraclise, parastase fara Liturghie. Se poate da un pomelnic anual, dar sa nu uitam sa-i spunem preotului care este situatia.
–Cand si cine poate sa „cada” la Sfintele Daruri?
Caderea la Sf. Daruri este tot un obicei si este falsa aceasta practica cu atingerea de vesmintele preotului, arhiereului, diaconului si cu pasitul preotului peste oameni. Caci multi care s-au culcat pe jos au pricinuit ispita preotului de s-a impiedicat si a varsat Sf. Daruri, facand mai mare pacatul. Deci, nu se recomanda ca sa treaca preotul peste ei cu Sf. Daruri.
–Cand si cine poate cere ca preotul sa se dezbrace pe el ?
Dezbracarea preotului pe bolnavi, sau inchipuirea inteparii cu Sf. Copie nu este un rau si se recomanda bolnavilor.
–Putem participa la Sf. Liturghie daca suntem certati cu cineva ?
Mîntuitorul Iisus Hristos spune in Sf. Evanghelie de la Matei ca nu e bine sa fim certati cu cineva cand mergem la biserica si ducem darul nostru la altar. Asta nu inseamna ca trebuie sa stam asa certati si nici sa nu ne ducem la biserica. Adica sa punem peste un rau, alt rau. Cel mai bine este sa mergem la biserica dar sa avem in gand sa ne impacam si sa ne cerem iertare cat mai repede cu putinta.
Sursa: parohiamacin4.org