Atenție! Vei fi judecat de tot ceea ce judeci la alții și vei cădea și tu la fel!
Legat de tema judecării arhiereilor este nevoie de o mare atenţie. Niciodată nu ştim cu adevărat condiţiile vieţii lor. Este limpede din experienţă că de tot ceea ce judecăm vom fi judecaţi, şi vom cădea de multe ori în mod asemănător.
Între judecată şi osândire există o diferenţă, dar de multe ori ele se identifică, se suprapun. Când judecăm din compasiune, din durere, şi nu doar negativ, atunci este o simplă judecată, şi nu o osândire. Judecată şi nu osândire este atunci când părinţii spun: De ce copilul nostru face acest păcat? Aceasta este o judecată, deoarece este rostită din adâncul durerii, şi nu este o osândire.”
***
Să lepădăm păcatul osândirii
Nu te apuca să cercetezi faptele oamenilor, nu judeca şi nu spune: de ce este aşa, pentru ce este altfel? Mai bine spune-ţi: „Ce treabă am eu cu ei?”
Principalul care se cere fiecărui om este să nu osândească pe nimeni. Pare simplu, dar începe să împlineşti acest lucru şi vei vedea că este greu. Vrăjmaşul îl atacă puternic pe om şi îi insuflă gânduri de osândă. Domnul îi spune: „Iartă”, iar vrăjmaşul îi insuflă: „Răzbună-te pe asupritor”. Dacă el te ponegreşte, ponegreşte-l şi tu pe el. Nu trebuie să-l ascultăm pe vrăjmaşul, trebuie să luptăm cu el.
Nu te apuca să cercetezi faptele oamenilor, nu judeca şi nu spune: de ce este aşa, pentru ce este altfel? Mai bine spune-ţi: „Ce treabă am eu cu ei? Nu eu va trebui să dau pentru ei răspuns la înfricoşata judecată a lui Dumnezeu”. Abate-ţi prin toate mijloacele gândul de la judecarea faptelor oamenilor şi roagă-te cu râvnă către Domnul ca El să te ajute să faci aceasta, pentru că fără ajutorul lui Dumnezeu nimic bun nu putem face, precum şi Domnul însuşi a spus: Fără Mine nu puteţi face nimic (Ioan 15: 5).
Unii săvârşesc păcatul osândirii din obicei, alţii din amintirea răului, alţii din invidie şi ură, iar cea mai mare parte săvârşim acest păcat din îngâmfare şi mândrie. Neluând seama la marea noastră păcătoşenie, ni se pare că suntem mai buni decât mulţi oameni. Dacă dorim să ne îndreptăm şi să lepădăm păcatul osândirii, trebuie cu tot dinadinsul să ne silim să ne smerim înaintea lui Dumnezeu şi a oamenilor şi să cerem pentru aceasta ajutorul lui Dumnezeu.
***
Păcatul osândirii aproapelui
Sfinţii care au trăit cu mult timp înaintea noastră, dar tot printre oameni ca şi noi, ne-au lăsat exemple povăţuitoare de îngăduinţă faţă de lipsurile aproapelui. Ei ne-au atras atenţia cu privire la vorbirea de rău şi ne-au redat multe experienţe edificatoare în legătură cu nesăbuinţa judecăţii aproapelui, a judecăţii aspre a lui Dumnezeu atunci când osândim pe cineva şi a milei Lui faţă de neosândirea oamenilor. Să ne oprim atenţia la un exemplu din Patericul egiptean.
Paladie, cel care a consemnat apoftegmele Părinţilor, spune că odată s-au adunat fraţii unei mănăstiri să judece fapta unui monah şi l-au invitat la judecată pe avva Moise Etiopianul. Ce se întâmplase? Un frate greşise odată în pustia Sketis, şi au trimis şi după avva Moise, dar el nu voia să vină. A fost trimis preotul după el, să-i spună: „Vino, că te aşteaptă lumea“. Atunci el s-a ridicat şi a venit. A luat un coş găurit plin cu nisip, pe care îl căra în spate. Ceilalţi, ieşindu-i în întâmpinare, îi spuseră: „Ce s-a întâmplat, avva, cu tine? Şi ce reprezintă sarcina pe care o porţi în spate?“
„Acestea sunt păcatele mele, a răspuns vestitul eremit, pe care eu însumi nu le văd, printre altele, merg să-l osândesc pe fratele meu pentru păcatele lui, pe care le văd foarte bine.“ Mustraţi de acest răspuns, fraţii au anulat judecata lor cu privire la cel vinovat.
Surse: Hierotheos Vlachos, Mitr. de Nafpaktos și Sf. Vlasie, Cunosc un om în Hristos: Pr. Sofronie de la Essex; Ne vorbesc Stareții de la Optina; Ziarul Lumina).