Copilul, pana la botez, poate fi uns sau atins cu sfintenie ?
Copilul, pana la botez poate fi uns pe frunte cu apa sfintita pe care o face preotul la ziua intai dupa nastere, cu altceva nimic; la fel si mama lauza.
—De la cate zile se poate boteza copilul ?
Botezul copilului ar fi bine sa se faca la 40 de zile. Daca pruncul este in primejdie de moarte se poate chiar din prima zi.
—E bine sa se boteze copilul cu doua nume ?
Nu e bine sa se puna doua nume la botez copiilor, sau sa se puna nume necrestinesti, lumesti. Ci sa se puna nume de sfinti sau sfinte ca sa poata praznui si sa aiba copilul un patron, un ocrotitor.
— Ce este cristelniţa?
Cristelniţa este vasul din metal in care se face Sfantul Botez.
—La botez se pun bani in cristelnita ?
Nu se pun bani in cristelnita si nici altceva in afara de untdelemn sfintit, pe care-l pune preotul.
—Duminica se poate scalda copilul ?
Copilul se poate scalda oricand.
—Cînd se naşte un copil, să i se pună ursitorile.
Din neştiinţă oamenii au pus evenimentele din viaţa lor pe seama „sorţii”, a „scrisei”, dar încă de la creaţie, Dumnezeu l-a înzestrat pe om cu DEMNITATE şi LIBERTATE.
Deci omul fiind o fiinţă liberă (liber de a face ce vrea: binele sau răul) înseamnă că nu există „scrisă”, „soartă” sau „predestinare” cum îi mai spun unii.
Spre exemplu dacă Dumnezeu i-ar fi hotărît prin ursitori unei femei să facă 15 avorturi în viaţa sa, nu ar mai avea de ce să o judece şi să o osîndească, deoarece femeia i-ar spune: „Doamne, de ce să mă judeci, că doar Tu mi-ai hotărît să fac cele 15 avorturi!”. Sau dacă un om căzut în patima beţiei (unii îi zic în mod greşit darul beţiei) ar omorî pe cineva, la fel şi acesta i-ar spune: „Doamne, încă de la naştere Tu mi-ai hotărît prin ursitori beţia şi crima. AŞADAR NU MĂ POŢI OSĂNDI!”
Aşa cum oamenii nu pot hotărî dacă să răsară sau nu mîine soarele, tot aşa nu pot hotărî nici ursitorile drumul pe care va merge în viaţă noul născut. Altfel îi punem la ursitori o minge şi ajunge mare fotbalist, îi punem Codul Penal şi ajunge procuror, îi punem un bisturiu şi ajunge medic, îi punem un pistol cu apa şi ajunge general, îi punem un engolpion şi o cruce, şi ajunge mitropolit.
Atenţie: în Moldova şi în Ardeal nu se pun ursitori. Deci nu puneţi ursitori la copii, ci puneţi-le în suflet, din fragedă pruncie, mărgăritarul cel mai de preţ: CREDINŢA CREŞTINĂ ORTODOXĂ.
—La primul născut din familie, chiar dacă este botezat, să nu i se tragă clopotul daca moare, căci vor muri toţi ceilalţi care se vor naşte după el.
Ce moarta se simte lumea de astăzi pentru ca nu mai înviază cu fiecare Liturghie! Clopotul este un obiect bisericesc nevinovat care anunţa evenimentele deosebit de importante din viaţa noastră. El ne anunţă orele de rugăciune, clipa cea mare a Învierii Domnului, sau în fiecare duminică ne cheamă la Sfînta Liturghie. Deci, clopotul nu prevesteşte moartea tuturor celorlalţi care se vor mai naşte în neamul celui ce a murit, ci totdeauna cheamă creştinii la rugăciune pentru mîntuirea sufletului celui ce a murit.
—In cazul in care a pierdut sarcina, mama trebuie sa respecte toate randuielile de lauzie?
In acest caz lauza trebuie sa respecte toate randuielile lauziei, dar sa spuna preotului ca a pierdut sarcina, pentru a i se citi o rugaciune speciala.
—Exista in unele locuri obiceiul, dat de unii preoti drept canon, pentru ispasirea pacatului avortului, anume de a boteza copii, iar la botez sa aprinda atatea lumanari si sa foloseasca atatea crîsme, cate avorturi are. Este bun acest obicei ?
A increstina copii este bine si se poate face aceasta milostenie. Aprinderea mai multor lumanari si folosirea mai multor crasme este un obicei pe care nu-l gasim nicaieri in cartile sfinte. Este o inventie. Dar, ca la orice pacat, pentru a fi iertati de Dumnezeu in primul rand trebuie pocainta si hotararea de a nu mai face astfel de pacate.
—ESTE CORECT A SE REPETA BOTEZUL?
Dupa cuvantul Sfantului Apostol Pavel care zice „un Domn, o credinta, un botez” (Efeseni 1;5) nu, pentru ca pacatul stramosesc nu se poate repeta si atunci savarsirea unei alte Taine a Botezului in numele Sfintei Treimi ar fi inutila. Pacatele personale savarsite dupa Botez se iarta printr-o alta Sfanta Taina, cea a Spovedaniei, care se mai numeste si „al doilea Botez”.
Botezul se poate repeta si este strict necesara repetarea lui daca nu a fost savarsit in numele Sfintei Treimi. Orice Botez este considerat valabil doar daca a fost savarsit in numele Sfintei Treimi. In acest caz, daca un credincios apartinand Bisericilor Romano-Catolica, Calvina sau Lutherana, ori altor culte neoprotestante care savarsesc Botezul in numele Sfintei Treimi, trece la ortodoxie, acestuia i se administreaza doar Taina Mirungerii. Precum este imposibil ca un om sa primeasca de doua ori preotia, asa este imposibil ca acelasi om sa fie din nou botezat (acela care a fost corect botezat ).
—ESTE CORECT BOTEZUL PRIN STROPIRE ?
Nu. Pentru cei botezati la varsta maturitatii, se pot folosi vase mari. Exceptional, oamenilor batrani si bolnavi li se poate face Botezul stand in pat si turnand apa peste ei de trei ori, ca si cum s-ar afunda in apa, pentru ca Sfantul Apostol Pavel vorbeste despre „baia nasterii celei de-a doua” (Tit 3;5).
—COPIII MORTI SE BOTEAZA ? DAR CEI LEPADATI SAU AVORTATI ?
Sfintele Taine, acele lucrari sfinte si sfintitoare, se administreaza doar persoanelor vii pentru ca acestea sa-si poata exprima vointa lor in raport cu lucrarea Tainei. Chiar daca la botez credinta e marturisita de nasi, vointa copilului nefiind capabila atunci pentru un asemenea act, botezul nu se poate administra copiilor morti. „S-a hotarat sa nu se dea Euharistia trupurilor moarte, caci scris este: (Matei 26;26), dar trupurile mortilor nu pot lua si nici manca” (canonul 83 al sinodului al VI-lea ecumenic). „Presbiterii sa nu boteze din nestiinta pe cei care au murit deja…”(canonul 18 al sinodului de la Cartagina). „Daca copilul moare nebotezat din neglijenta parintilor sai, parintii se inlatura de la Impartasanie pe trei ani, mancand in acesti trei ani mancare uscata si sa se roage, ca sa capete milostivire” (canonul 37 al Sfantului Ioan Postitorul). Asa expun canoanele aceasta problema. Deci parintii unui prunc mort nebotezat trebuie sa marturiseasca in scaunul Spovedaniei, tinand cont de sfatul preotului duhovnic. Referitor la copiii avortati, in Moldova exista chiar un obicei de a boteza acesti copii in ziua Sfantului Ioan Botezatorul (7 ianuarie). Este chiar o bataie de joc fata de Taina Sfantului Botez! Aceasta inseamna de fapt o Taina savarsita fara prezenta primitorului, adica a celui asupra caruia actioneaza harul celor 7 Sfinte Taine. Un slujitor care face o astfel de slujba nu este decat un fur de cele sfinte. Daca Biserica ar fi gasit necesara o asa practica, ar fi existat o slujba sau un ritual care sa faca exceptie de la slujba obisnuita a Botezului. Ori, asa ceva nu exista. Exista insa o „randuiala” foarte ciudata: stropirea unui mormant cu apa sfintita si rostirea formulei botezului. Insa niciodata botezul unui mormant nu poate fi unul si acelasi cu botezul unui prunc viu! Iar referitor la pruncii avortati botezul lor e chiar un paradox: incercarea de a sfinti o crima. Avortul este de fapt ucidere, caci stiinta a dovedit existenta unei fiinte vii imediat dupa momentul fecundatiei, iar Sfantul Vasile cel Mare a spus: „Femeile care-si omoara copilul in pantece prin mestesugire se supun canonisirii ucigasilor” (canonul 2). Deci se cuvine ca atat femeia care a savarsit pacatul, cat si sotul sau sa-si marturiseasca pacatele, ascultand sfaturile duhovnicului.
—COPIII EPILEPTICI SUNT CEI CARORA NU LI S-AU CITIT LA BOTEZ RUGACIUNILE DE EXORCIZARE (LEPADARILE) ?
Bineinteles ca nu, deoarece efectul Botezului nu este conditionat de citirea sau necitirea exorcismelor. Se stie ca un botez savarsit in graba, prin rostirea doar a formulei botezului, este valabil la fel ca un botez la care s-a oficiat toata slujba. Insa si citirea exorcismelor isi are rostul ei : inlaturarea celui rau. Din acest motiv recitirea exorcismelor pentru copilul epileptic mai poate fi ingaduita; repetarea Botezului insa nu. Insa si aceasta repetare a exorcismelor pune multe semne de intrebare, deoarece impotriva celui rau avem alte slujbe (exemplu Molitvele Sfantului Vasile cel Mare ).
—DACA SE BOTEAZA MAI MULTI PRUNCI LA ACEEASI SLUJBA A BOTEZULUI, DOAR PRIMUL ESTE CEL BOTEZAT DEPLIN ?
Categoric nu. Puterea sfintitoare a apei ramane aceeasi pentru toate persoanele care s-ar cufunda in ea. Ea ramane apa sfintita chiar si dupa savarsirea Botezului, dar pentru ca in ea s-au cufundat pruncii, nu se consuma, ci se varsa intr-un loc curat, special amenajat numit umivalnita. Validitatea Botezului mai multor copii in aceeasi apa este atestata si de practica veche a Bisericii, de a boteza multimi de catehumeni in bazine special amenajate. Ce s-ar face oare un preot care boteaza, spre exemplu, un orfelinat intreg ?
—BOTEZUL SE FACE CU APA CALDA SAU RECE ?
In toata istoria crestinismului nu este mentionat nici un caz in care s-a folosit apa calda. Crestinii de azi insa, mai ales pe timpul iernii, dintr-o slabiciune a credintei lor si necunoasterea lucrarii Botezului, obisnuiesc sa ceara apa calda. Desi grija lor este oarecum justificata, totusi ea devine exagerata. Nu se cunosc cazuri de copii care sa se fi imbolnavit in urma Botezului.
—ESTE BINE CA MAMA SI TATAL SA PARTICIPE LA BOTEZUL PROPRIULUI SAU COPIL?
In toate canoanele Bisericii Ortodoxe nu se gaseste nicaieri interdictie asupra parintilor de a participa la Botezul propriului prunc. Raspunsul este insa urmatorul, si vom vedea si de ce: daca botezul se face pana la a 40-a zi de la nastere, mama nu poate intra in biserica; daca Botezul se face dupa cele 40 de zile de la nastere, mama poate participa la slujba, insa cu conditia ca mai inainte sa i se fi citit „Rugaciunile care se citesc dupa 40 de zile femeii care a nascut”.
In ceea ce-l priveste pe tată, el nu are nici o restrictie de a nu participa la botezul propriului copil.
In zilele noastre se neglijeaza foarte mult randuiala femeii dupa nastere in cele legate de biserica. Exista astfel „Randuiala in ziua intai la femeia lauza”, apoi in a 8-a zi de la nastere „Rugaciunile la femeia lauza” si „Rugaciune la insemnarea pruncului”, iar in ziua a 40-a slujba mai sus mentionata. De asemenea dupa randuielile canonice, in conditii normale pruncul trebuia botezat in ziua a 7-a de la nastere (canonul 37 al Sfantului Ioan Postitorul), sau mai tarziu (secolul al XI-lea), cel mult in a 40-a zi. Se interzicea depasirea acestui termen. Acest obicei, ca mama sa nu participe la Botezul pruncului sau s-a pastrat din aceste vremuri. In vremurile actuale ele insa nu se mai respecta si, cum am aratat mai sus, mama poate sa participe la slujba dupa ce i s-a oficiat randuiala la 40 de zile, dar si celelalte randuieli, nu toate deodata, ci fiecare la timpul ei.
—CE ESTE „RANDUIALA IN ZIUA INTAI LA FEMEIA LAUZA”?
Este o sfintire mica si speciala a apei, legata direct de aceasta zi. Cineva din membrii familiei sau moasa (nu doar moasa, cum se obisnuieste in unele locuri) vine la preot cu putina apa intr-un vas. Preotul o sfinteste si din ea gusta lauza si se stropeste ea si pruncul. Se mai obisnuieste ca din aceasta apa sa se toarne in baia (scaldatoarea) pruncului. La ziua intai se face deci sfintirea apei de catre preot , pe care o poate folosi lauza in loc de alte sfintenii pentru ea si pentru copil. este o slujbă specială, care durează foarte putin, 3-4 minute doar.
—CARE ESTE RANDUIALA IN ZIUA A 8-A?
„Rugaciunile la femeia lauza” sunt molitve de curatire pentru mama si celelalte femei care s-au atins de ea. Cu acest prilej preotul stropeste casa cu apa sfintita si insemneaza pe prunc la frunte, la gura si la inima, binecuvantandu-l. „Rugaciunea la insemnarea pruncului” este pentru punerea numelui.
Din nefericire aceasta randuiala nu se pastreaza dect pe alocuri, mama si pruncul rezumandu-se, in cel mai fericit caz, sa vina la biserica sa i se citeasca aceasta randuiala, ceea ce este partial bine deoarece nu se stropeste casa cu apa sfintita si mama nu are voie sa intre in biserica. Pe de alta parte, mama poate fi inca slabita si acest efort ii poate dauna.
La 8 zile, i se citesc mamei de catre preot rugaciunile speciale. In cartea de slujbe numita Molitfenic, este scris ca preotul trebuie sa mearga la casa lauzei si sa citeasca aceste rugaciuni. Nu am vazut nicaieri sa se respecte aceasta randuiala. Majoritatea femeilor care au nascut fie sar peste aceasta molitfa de 8 zile, fie vin la biserica la 20 de zile dupa nastere cerand sa li se citeasca „jumatate de molitfa”. Cel mai bine este sa respectam ceea ce se spune in Molitfelnic, adica la 8 zile dupa nastere, sa chemam preotul acasa pentru a ne citi respectivele rugaciuni.
—CUM SE PROCEDEAZA IN ZIUA A 40-A?
Pruncul e adus la biserica chiar de mama lui, care trebuie sa fie insotita si de nas, prilej cu care preotul citeste doua rugaciuni pentru curatirea mamei si trei pentru prunc, dupa care il imbisericeste, dandu-l nasului. Dacă copilul nu a fost botezat pînă atunci, i se poate face atunci această Sfîntă Taină.
—CARE ESTE ROSTUL NASULUI LA BOTEZ ?
Nasul (nasa) isi asuma raspunderea unei bune educatii spirituale pe care o va da copilului. De aceea persoana care joaca rolul de nas marturiseste credinta in locul pruncului. Se cuvine deci ca nasul sa fie un crestin ortodox capabil sa asigure o buna educatie crestina pentru copilul in locul caruia a marturisit credinta. Daca dupa Botez intervin niste relatii reci si distante intre nasi si familia celui botezat, aceasta e o mare greseala : intre nasi si fini, atat de cununie, cat si de botez, exista rudenia spirituala de gradul I, intocmai ca intre parinti si fii si apropierea sufleteasca e mai mult decat necesara.
—ESTE ADEVARAT CA MAMA NU TREBUIE SA IASA DIN CASA PANA IN ZIUA A 40-A DUPA NASTERE ?
Desigur ca nu. Nicaieri in Canoanele Bisericii si nici in istoria ei nu gasim prevederi referitoare la asa ceva. Problema insa trebuie pusa altfel: dupa nastere femeia este slabita si se recomanda repaosul si odihna chiar la pat daca e cazul, si nicidecum efortul fizic. De aceea se mai zice si ca, pana la 40 de zile, femeia care a nascut nu are voie sa faca nici una din treburile casei. Deci problema se pune mai mult din punct de vedere medical si nu religios.
—CE TREBUIE SA FACA FEMEIA CARE A NASCUT PRUNCUL MORT ?
Trebuie sa mearga la biserica pentru ca preotul sa-i citesca rugaciunile corespunzatoare, in pridvorul bisericii, dupa care poate intra in biserica. De asemenea trebuie sa-si marturiseasca si acest pacat la Spovedanie, deoarece se socoteste a se fi intamplat asa din cauza pacatelor parintilor.
—ESTE ADEVARAT CA, IN CAZ DE URGENTA, ORICINE POATE BOTEZA ?
Surprinzator, raspunsul este da. Oricine care este la randul sau botezat, deci este crestin ortodox, poate boteza pruncul muribund. Daca timpul ingaduie este de preferinta ca cel care boteaza sa fie un crestin cu o viata mai imbunatatita si sa fie barbat. Daca nu, chiar si parintii copilului il pot boteza. Important e ca cel care boteaza sa rosteasca formula Botezului : „Se boteaza robul ( roaba) lui Dumnezeu … in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh”. Daca nu exista conditii de afundare a pruncului, se poate boteza si prin stropire in chipul crucii. Iar daca pruncul traieste, părintii trebuie să-i spună preotului ce a facut, si-i face Taina Botezului.
—SE FAC BOTEZURI IN POST ?
Fireste ca da. Cum s-ar putea ca un copil sa moara nebotezat din cauza ca este post ? Botezul se poate savarsi in orice zi din an. Slujba Botezului nu are nici o legatura cu postul. Discutabila este insa petrecerea care se obisnuieste a se face in ziua botezului, aceasta intr-adevar neputandu-se face in post.
— Ce este crîşma? Ce se face cu ea?
Crasma este o panza alba pe care nasa o tine pe maini pentru a primi de la preot copilul, dupa ce este cufundat in cristelnita. Ea simbolizeaza curatia sufletului pruncului celui nou botezat. Nasa infasoara copilul mai intai cu aceasta crasma, dupa ce i se face copilului si Taina Mirungerii. Copilul va ramane infasurat in aceasta panza pana a doua zi cand i se face baie.
— Cat timp sta infasurat in crasma copilul?
Copilul va ramane infasurat in aceasta panza pana a doua zi cand i se face baie.
—LA BOTEZ, NASUL (NASA) TREBUIE SA SE INFASOARE CU CRASMA (PANZA ALBA) COPILULUI?
Nu, acesta este un obicei babesc si trebuie inlaturat.
—După ce s-a născut copilul, ca să fie ferit de rău pînă la botez, să i se pună sub pătuţ o mătură şi un săpun sau să i se lege usturoi la gît.
Dacă diavolul ar fugi de mătură şi de săpun, n-ar mai fi nevoie de post şi rugăciune, de biserici şi de slujbe religioase. Ne-am lega fiecare cîte o mătură şi un usturoi de gît, un săpun în buzunar şi gata, ar fugi toţi dracii, n-am mai avea ispite. Dar nu e aşa! Iisus spunea: „Acest neam de demoni nu iese decît numai cu rugăciune şi cu post” (Matei 17;21).
—Copilul cînd se naşte este deja cu şapte păcate.
De ce şapte şi nu nouă, de ce nouă şi nu două, ca în jocul cu portocalele? Noi ştim că ne naştem doar cu păcatul lui Adam – NEASCULTAREA – datorită căruia vom şi muri trupeşte. Întrebat despre copilul născut orb Iisus a spus: „Nici el n-a păcătuit, nici părinţii lui, ci s-a născut aşa ca să se arate prin el slava lui Dumnezeu” (Ioan 9;3).
—Dacă moaşa nu este curată la botez, copilul trebuie dus la vrăjitoare.
Nu poţi şti de la naştere cum va fi moaşa la botez. Şi apoi, ce să căutăm la vrăjitoare, cînd în Vechiul Testament vrăjitoarele erau omorîte cu pietre: „Pe vrăjitori să nu-i lăsaţi să trăiască!” (Exod 22;18) şi tot acolo Dumnezeu prin proorocul Isaia ne ceartă: „Ce caută poporul meu la ghicitori, vrăjitori, descîntători şi să vorbească cu morţii, nu se cade oare să alerge la Dumnezeul său?” (Isaia 8;19).
—Femeia gravida nu are voie să intre în Biserică.
Nu este adevărat. Iisus a oprit să intre în Templu (respectiv în Biserica de astăzi) pe cel care este neîmpăcat cu aproapele sau. „Dacă îţi vei aduce darul tău în altar şi acolo îţi vei aduce aminte că fratele tău are ceva împotriva ta, Iasă darul tău acolo înaintea altarului şi mergi întîi şi împacă-te cu fratele tău şi apoi venind, adu darul tău” (Matei 5;23-24). O femeie gravidă înseamnă binecuvîntarea lui Dumnezeu peste ea şi peste familia ei şi tocmai acum are ea mai mare nevoie sa intre în Biserică atît pentru ea cît şi pentru „darul lui Dumnezeu” ce-l poarta în pîntece. Oare Fecioara Maria după Buna Vestire nu a mai mers la rugăciune? Ba da!
—Nu este bine să-i cumperi copilului haine înainte de a se naşte.
Este o superstiţie şi se spunea aşa fiindcă nu se putea şti ce va fi copilul: parte bărbătească sau parte femeiască.
—Femeia gravida să nu se uite la pisică deoarece va naşte copilul păros.
Zicala romînească „Ce semeni aceea răsare” este adevărată. După ce ai semănat poţi da cu orice, nu va ieşi din grîu secară sau invers. Starea sufletească a femeii se va întipări în sufletul noului născut. Fiţi buni şi veţi avea copii buni!
—Să nu-i tai copilului unghiile cînd este mic pentru că apoi cînd se va face mare va fi hoţ.
Dacă nu tăiem unghiile copilului cînd este mic, s-ar putea să se zgîrie pe faţă, se poate lovi cu unghiile în ochi, şi atunci vom regreta faptul că plecăm urechea la învăţăturile greşite ale unora. Obiceiurile nu se moştenesc, ci se învaţă, Iisus spunea că sluga va face ce vede stăpînul făcînd, iar copilul va face ce fac părinţii. Sunt şi alte cauze care duc la îndeletniciri rele, dar feriţi copiii de ele. Trupeşte, spălaţi-i, tăiaţi-le unghiile şi nu se va întîmpla nimic rău, ba din contră vor fi mai sănătoşi. Cel mai mult contează dacă-i creştem în credinţa ortodoxă, dacă îi împărtăşim la fiecare 40 de zile pînă la 7 ani, iar după vîrsta de 7 ani, spovedanie şi împărtăşanie cel puţin de patru ori pe an. Duminica să meargă la biserică, să postească măcar miercurea şi vinerea, să se roage în fiecare dimineaţă şi seară, să-i ferim de televizor.
—Cînd copilul este mic şi este bolnav, pentru a se vindeca trebuie vîndut pe geam şi să-i pună alt nume pentru a nu-l recunoaşte bolile; dacă nu este răscumpărat pe lumea cealaltă nu mai este al părinţilor.
Acest obicei nu numai că nu are nici un fel de legătură cu Sfînta Tradiţie Ortodoxă, dar ne şi intrigă prin aceste poveşti.
—Să nu speli lenjeria copilului după asfinţit că este păcat.
Într-adevăr există un verset în Biblie care spune aşa: „Trebuie să fac, pînă ce este ziuă, lucrările celui ce M-a trimis pe Mine; căci vine noaptea, cînd nimeni nu poate sa lucreze” (loan 9;4), însă aceste cuvinte se referă la viaţă şi moarte, la lucrarea spre mîntuirea sufletului pe care trebuie să o facă fiecare credincios cît timp este viu. Copilul trebuie ţinut curat, deci nu contează la ce oră din zi îi spală măicuţa lui lenjeria (doar să nu fie cruce roşie în calendar). Contează doar, daca începînd cu vîrsta de 7 ani, mama lui îl duce la spovedanie şi împărtăşanie cel puţin în cele 4 posturi mari ale anului pentru a-i spăla astfel „cămaşa sufletului”.
—Ce se face cu părul pe care îl tunde preotul de la noul botezat?
Aceasta este scrisă în carte (Molitfelnic) la rînduiala slujbei Botezului: părul tuns de la copilul nou botezat se pune in cristelniţă (vasul în care s-a făcut Botezul).
— Cate lumanari trebuie sa aiba nasii la botez?
O singura lumanare pentru fiecare copil botezat.
— Ce trebuie sa duca nasii la biserica pentru botez?
Lumanarea, crasma, faşa, un prosop şi un săpun, iar in unele locuri şi putin ulei.
– Ce trebuie sa duca parintii la biserica pentru botez?
Certificatul de nastere al copilului si… copilul.
sursa: logos.md