Unde se află sufletul imediat după despărțirea sa de trup? În ce interval de timp trece sufletul vamile văzduhului și când are loc judecata? Acestea sunt, conform unui studiu, unele dintre cele mai importante întrebări la care creștin ortocșii doresc răspunsuri. Conform scrierilor publicate de-a lungul timpului, aflăm că sufletul, după despărțirea sa de trup, locuiește încă două zile pe pământ și se înalță în a treia zi către Dumnezeu, pentru a i se închina. Apoi petrece în Rai următoarele șase zile, urmând cele treizeci de zile în iad. În a patruzecea zi află unde va rămâne până la decizia finală. Până la acel moment, trebuie să treacă și prin cele 20 de vămi ale văzduhului.
Tot spațiul dintre pământ și ceruri este împărțit în 20 de părți sau tribunale, iar sufletul, trecând pe acolo, este acuzat de către demoni de păcatele sale. Fiecare vamă, după cum le numesc Sfinții Părinți în scrierile lor (duhurile rele se numesc vameși), corespunde unui anumit grup de păcate. Duhurile rele acuza sufletul nu numai de păcatele de care el e vinovat, ci încă și de acelea pe care nu le-a comis, după mărturisirea Sfântului Ioan Letsvithnik sau conform scrierilor bisericești în care se consemnează relatarea Sfintei Teodora descrierea ordinii în care vămile se succed.
Pe calea cerului, mergând spre răsărit, sufletul întâlnește întâia vamă, unde duhurile rele, după ce au oprit sufletul însoțit de îngerii cei buni, îi înfățișează păcatele sale făcute prin cuvânt (vorbe deșarte, cuvinte obscene, jigniri, luare în râs a lucrurilor sfinte;
A două vamă este aceea a minciunii (orice minciună, călcare de jurământ, luarea numelui lui Dumnezeu în deșert, călcarea făgăduințelor făcute lui Dumnezeu, ascunderea păcatelor înaintea duhovnicului);
A treia vamă este a calomniei (calomnierea aproapelui, vorbirea de rău, umilirea altuia, jignirea, batjocură unită cu uitarea propriilor sale greșeli și păcate);
A patra vamă este a lăcomiei (beția, obiceiul de a mânca între mese și în ascuns, uitarea rugăciunii înainte și după mese, lipsa postului, îmbuibarea, desfătările, în sfârșit, toate formele de gastrolatrie);
A cincea vamă este a leneviei;
A șasea vamă este a furtului (tot soiul de furturi, pe ascuns sau pe faptă);
A șaptea vamă este aceea a zgârceniei și a iubirii de bani;
Iubirea în afara căsătoriei este aspru pedepsită
A opta vamă este a cămătăriei;
A nouă vamă este a înșelătoriei (judecăți strâmbe, mărturii false)
A zecea vamă este a geloziei;
A unsprezecea vamă e a mândriei (ambiții, mândrie, prea bună părere de sine, lipsă de respect față de părinți);
A douăsprezecea vamă este a mâniei;
A treisprezecea vamă este a răzbunării;
A paisprezecea vamă este a uciderii;
A cincisprezecea vamă este aceea a magiei (vrăji, amestec de otrăvuri, farmece, chemarea demonilor);
Sufletul scapă de vămile văzduhului în a treia zi după moarte
A șaisprezecea vamă este a necurăției (tot ce ține de acest păcat: gânduri, pofte și fapte necurate, iubirea trupească a persoanelor nelegate prin căsătorie, voluptatea, priviri pofticioase, atingeri necurate, visuri la lucruri necurate);
A șaptesprezecea vamă este cea a adulterului (necredința în căsătorie, căderea în păcat a persoanelor hărăzite lui Dumnezeu);
A optsprezecea vamă este aceea a păcatului sodomit (pasiuni contra firii, incest);
A nouăsprezecea vamă este a ereziei (false cugetări asupra religiei, lepădarea de credința ortodoxă, hula, blasfemia);
A douăzecea vamă este aceea a nemilostivirii (cruzimea). Trecerea vămilor are loc a treia zi după moarte.
Cunoscând starea sufletelor după moarte, trecerea vămilor și înfățișarea înaintea lui Dumnezeu, care toate au loc în a treia zi, Biserică și rudele, arătându-și dragostea lor pentru cel mort, roagă pe Domnul a-i ierta păcatele și a-i înlesni trecerea vămilor.