Mâine începe Postul Naşterii Domnului! Eşti chemat şi tu întâlnirea cu Hristos, Care Se naște în peștera sărăcăcioasă a Betleemului! De ce e bine să posteşti acest post, ce beneficii ai:
Anul acesta, Postul Naşterii Domnului sau al Crăciunului începe miercuri, 15 noiembrie, şi ţine până duminică, 24 decembrie, inclusiv. Postul a fost rânduit pentru folosul duhovnicesc al omului, spune Sfântul Ioan Gură de Aur. În această perioadă duhovnicească suntem chemați prin postire și pocăință la întâlnirea cu Hristos Care Se naște în peștera sărăcăcioasă a Betleemului pentru a lumina peștera întunecată de păcate a sufletului nostru. Această perioadă este una de pregătire nu numai trupească, ci mai ales sufletească, pentru a pătrunde în taina Nașterii Domnului, începutul mântuirii noastre.
Postul Naşterii Domnului ne amintește de postul îndelungat al patriarhilor și drepților din Vechiul Testament, în așteptarea venirii lui Mesia-Izbăvitorul. După unii tâlcuitori ai cultului ortodox, prin durata lui de 40 de zile, acest post ne aduce aminte și de postul lui Moise de pe Muntele Sinai, când acesta aștepta să primească cuvintele lui Dumnezeu, Decalogul (cele 10 porunci), scris pe lespezile de piatră numite Tablele Legii.
Ca vechime acest post datează din secolele IV-V, iar ca formă actuală îl avem uniformizat de Sinodul local din Constantinopol din anul 1166. Pe întreaga durată a Postului Naşterii Domnului nu se consumă carne, produse lactate şi ouă. Este însă dezlegare la peşte în anumite zile. Anul acesta zilele în care se face dezlegare la pește, vin și untdelemn sunt: 21, 23, 25, 26, 30 noiembrie şi 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 16, 17, 18 decembrie.
Postul Crăciunului este un timp al bucuriei duhovniceşti, în care un loc aparte îl ocupă colindele noastre tradiţionale, ce ne vestesc Naşterea Domnului. La capătul acestei perioade de desăvârşire prin post şi rugăciune ne aşteaptă bucuria Darului pe care ni-L face Dumnezeu Tatăl, Care Îl dăruieşte lumii pe Dumnezeu Fiul, Domnul nostru Iisus Hristos, Care Se naşte pentru mântuirea noastră.
***
Ce facem cu sufletul, când reducem din „povara postului” alimentar?
Hipermarketurile, cu susceptibilă liberalitate, au expus în rafturi oferta generoasă pentru credincioșii postitori: pateu de post, salam de post, cașcaval de post și multe alte alimente care, chipurile, ar ușura „povara postului” bunului creștin. Ce măreţe acte filantropice împlinesc producătorii acestor căutate merinde, mai ales în post! Sunt ei, oare, atât de preocupaţi să le simplifice credincioșilor postirea?
Din păcate, societatea contemporană tributară mentalităţii consumiste se căznește să transforme și această perioadă liturgică din an, atât de importantă pentru viaţa noastră spirituală, într-un „produs”. Unele publicaţii, care trăiesc în bejenie faţă de valorile Ortodoxiei mai tot timpul anului, acum tipăresc cu o suspicioasă bunăvoinţă sfaturi despre post și reţete de post. Hipermarketurile, cu susceptibilă liberalitate, au expus în rafturi oferta generoasă pentru credincioșii postitori: pateu de post, salam de post, cașcaval de post și multe alte alimente care, chipurile, ar ușura „povara postului” bunului creștin.
Ce măreţe acte filantropice împlinesc producătorii acestor căutate merinde, mai ales în post! Sunt ei, oare, atât de preocupaţi să le simplifice credincioșilor postirea? Mă tem că mai mult îi preocupă buzunarul lor, păgubind sufletește pe cei ce cred că postul cu astfel de surogate este unul autentic. Așadar, a consuma deja celebrele produse din soia în post nu este o faptă tocmai ortodoxă. Vor spune unii: „Dar cu ce greșesc? Nu conţin carne, ci legume, îmi ușurează postul, că și așa nu prea am timp de gătit”. Un posibil răspuns ar fi acesta: în post este oprit a se consuma carne, dar și firea cărnii, gustul cărnii. Dacă am mânca soia în stare naturală, așa cum a lăsat-o Dumnezeu, desigur că nu am comite nici un păcat, dar, de vreme ce din legume omul își face chip și asemănare de carne, atunci nu mai putem vorbi de o intenţie creștinească pozitivă de a-și face postul mai accesibil.
Surse: Pr. Ciprian Florin Apetrei, ZiarulLumina; Arhimandrit Mihail Daniliuc, Miride și merinde.