Cat de des ne imbolnavim numai din aceea ca nu ne rugam inainte de masa si nu chemam binecuvantarea lui Dumnezeu asupra mancarii. Inainte, oamenii faceau toate cu rugaciunea pe buze: cand arau se rugau, de asemenea si semanatul si secerisul granelor il faceau tot cu rugaciune. Acum noi nu mai cunoastem ce fel de oameni au pregatit ceea ce noi mancam, fiindca de multe ori alimentele sunt pregatite cu vorbe de hula, cu batjocura si blasfemie. De aceea, neaparat trebuie sa stropim hrana cu aghiasma de la Boboteaza, deoarece ea sfinteste totul si se poate manca ceea ce am pregatit, fara sa ne tulburam.
Tot ceea ce mancam noi este darul lui Dumnezeu pentru noi, oamenii; prin mancarea pe care o mancam, toata natura si lumea ingereasca slujeste omului. Pentru aceasta, inainte de masa trebuie sa ne rugam in mod deosebit. Cu adevarat ingerii sunt cu noi la masa cand noi mancam din mancare cu rugaciune si multumire.
***
Rugaciunile de la vremea mesei
Inaintea gustarii de dimineata
Tatal nostru, Carele esti in ceruri, sfinteasca-se numele Tau, vie imparatia Ta, faca-se voia Ta precum in cer asa si pe pamant. Painea noastra cea de toate zilele da-ne-o noua astazi. Si ne iarta noua gresalele noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri. Si nu ne duce pe noi in ispita, ci ne izbaveste de cel rau.
Dupa gustarea de dimineata
Cuvine-se cu adevarat sa te fericim pe tine, Nascatoare de Dumnezeu, cea pururea fericita si prea nevinovata si Maica Dumnezeului nostru.
Ceea ce esti mai cinstita decat Heruvimii si mai slavita fara de asemanare decat Serafimii, carea fara stricaciune pe Dumnezeul Cuvantul ai nascut, pe tine, cea cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu, te marim.
La amiaza: Tatal nostru Carele esti in ceruri.
Dupa masa de la amiaza
Multumim Tie, Hristoase Dumnezeul nostru, ca ne-ai saturat pe noi de bunatatile Tale cele pamantesti. Nu ne lipsi nici de cereasca Ta imparatie, ci, precum in mijlocul ucenicilor Tai ai venit, Mantuitorule, pace dandu-le lor, vino si la noi si ne mantuieste. Amin.
Seara, inainte de cina
Manca-vor saracii si se vor satura si vor lauda pe Domnul, iar cei ce-L cauta pe Dansul, vii vor fi inimile lor in veacul veacului.
Seara, dupa cina
Veselitu-ne-ai pe noi, Doamne, intru fapturile Tale si intru lucrul mainilor Tale ne-am bucurat. Insemnatu-s-a peste noi lumina fetii Tale, Doamne. Dat-ai veselie in inima noastra din rodul graului, al vinului si al untului-de-lemn, ce s-au inmultit. Cu pace ne vom culca si vom adormi, ca Tu, Doamne, in deosebi, intru nadejde ne-ai asezat.
***
Cât de important este să facem rugăciune la masă
Toate cele câte le avem spre ființare ne sunt date de sus, de la Părintele îndurărilor și al milelor, Ziditorul a toată făptura văzută și nevăzută: hrana, apa, îmbrăcămintea, odihna, vigoarea trupului. „Tot ceea ce mâncăm noi este darul lui Dumnezeu pentru noi, oamenii”, spunea Sfântul Serafim de Vârița, accentuând cât de important este să facem rugăciune la masă, de mulțumire și de binecuvântare.
Pâinea noastră cea de o ființă trebuie să o cerem de la Dumnezeu-Tatăl, după cum ne-a învățat Mântuitorul. Dar chiar și dacă noi nu o cerem, adică nu ne rugăm, Dumnezeu în marea Lui iubire de oameni, ne-o dăruiește în fiecare zi. „Prin mâncarea pe care o mâncăm, toată natura și lumea îngerească slujește omului. Pentru aceasta, înainte de masă trebuie să ne rugăm în mod deosebit. Cu adevărat îngerii stau cu noi la masă când noi mâncăm din mâncare cu rugăciune și mulțumire.”
Când binecuvântează ofrandele aduse de credincioși (pentru cei vii sau adormiți, pentru Litie), preotul rostește întotdeauna la final această rugăciune: „Iar pe credincioșii robii Tăi care vor gusta din ele îi sfințește, că Tu ești cel ce binecuvintezi și sfințești toate, Hristoase Dumnezeul nostru.” Un aliment binecuvântat prin rugăciune va purta în el harul lui Dumnezeu, și va avea valoare de medicament. Iată ce spunea Starețul Serafim din Vârița despre aceasta: „Cât de des ne îmbolnăvim numai din aceea că nu ne rugăm înainte de masă, și nu chemăm binecuvântarea lui Dumnezeu asupra mâncării.” Este adevărat că cei mai mulți dintre noi trăim într-o fugă continuă. Nici nu avem timp să stăm la masă, în liniște, ci mâncăm din mers, pe stradă, în mașină sau pe unde apucăm. Cu atât mai puțin timp găsim pentru rugăciunea dinaintea mesei și de după masă.
„Înainte, oamenii făceau toate cu rugăciunea pe buze: când arau, se rugau, de asemenea, și semănatul și secerișul grânelor îl făceau tot cu rugăciune.” „Acum noi nu mai cunoaștem ce fel de oameni au pregătit ceea ce noi mâncăm, fiindcă de multe ori, alimentele sunt pregătite cu vorbe de hulă, cu batjocură și blasfemie.Starețul Serafim prețuia foarte mult darurile sfinte și sfințitoare pe care credincioșii le primesc prin săvârșirea slujbelor bisericești, precum prescurea, agheasma, untdelemnul sfințit sau mirul, și le recomanda adesea ca leacuri celor bolnavi. De pildă, unei femei oarbe, Starețul i-a spus să lege la ochi peste noapte prescură, și să spună de trei ori Crezul înainte de culcare.
„Neapărat trebuie să stropim hrana cu agheasma de la Bobotează, deoarece ea sfințește totul, și se poate mânca ceea ce am pregătit, fără să ne tulburăm. ” În acest articol puteți găsi rugăciunile care se spune înainte și după cele trei mese ale zilei. Sunt ușor de memorat, și nu durează mult să le spunem. Ele aduc multă bucurie și pace în suflet, căci ne apropie de Dumnezeu, iar mulțumirea pentru roadele primite ne dau o împlinire spirituală mai mare decât cea trupească.
Surse: Alexandru Trofimov, “Sfantul Serafim de Virita. Patericul Viritei“; Ortodox.md.