Părintele Ilie Cleopa, unul din marii duhovnici ai Moldovei, a predicat în dese rânduri despre importanţa postului pentru creştini. El a explicat de câte feluri este postul şi cum trebuie abordată această perioadă.
Ilie Cleopa, unul din cei mai cunoscuţi duhovnici şi predicatori pe care i-a avut Mănăstirea Sihăstria şi Moldova, s-a născut pe 10 aprilie 1912, în comuna Suliţa, din judeţul Botoşani, fiind botezat Constantin. Era al cincilea din cei zece copii pe care i-a avut familia Alexandru şi Ana Ilie.
A fost ucenic al părintelui Paisie Olaru şi, în 1929, la vârsta de 17 ani, s-a alăturat obştii schitului Sihăstria, alături de fratele mai mare, Vasile. Constantin a fost tuns în monahism în august 1937, primind numele Cleopa. Mai târziu, a ajuns egumenul schitului şi apoi a fost făcut arhimandrit când lăcaşul s-a ridicat la rang de mănăstire. Timp de 34 de ani neîntrerupt, din anul 1964 şi până în 1998, an în care a murit, la vârsta de 86 de ani, Ilie Cleopa a fost stareţ al mănăstirii Sihăstria, din Neamţ.
Părintele Cleopa a explicat în anul 1984, în cuvântul rostit la începutul Postului Mare, că postul este cea mai veche poruncă dată de Dumnezeu. Duhovnicul de la Sihăstria spune că această poruncă a reprezentat-o în fapt, interdicţia transmisă lui Adam de a mânca din pomul cunoştintei binelui şi răului din Rai.
„De aceea nu figurează în cele zece porunci, că s-a dat mai înainte de cele zece porunci cu 4108 ani, cât a fost de la zidirea lumii până când s-a suit Moise pe Muntele Sinai să primească tablele Legii. Căci a zis Dumnezeu lui Adam în Rai: „, spunea părintele arhimandrit în urmă cu 32 de ani, scrie adevarul.ro
Părintele Cleopa explică apoi, folosindu-se de cuvântul Sfântului Vasile, care este rostul postului după greşeala făcută de Adam, cel ce a ignorat porunca divină:
„Zice dumnezeiescul Vasile: Fiindcă n-am postit, am ieşit din Rai şi am fost izgoniţi de acolo. «Să postim ca să intrăm iar în Rai»”.
În cuvântarea din 1984, stareţul mănăstirii Sihăstria a explicat că postul este de două feluri: trupesc şi duhovnicesc.
„Post trupesc, când cineva posteşte să nu mănânce mult, să nu bea mult şi se înfrânează de anumite mâncăruri: de carne, de brânză, de ouă, de lapte, de untdelemn şi de altele. Şi când cineva se înfrânează cu curăţie trupească. Cei căsătoriti trebuie să ducă viaţa curată şi cinstită”, explică părintele Cleopa.
Despre postul duhovnicesc, Ilie Cleopa spune că este mult mai înalt decât cel trupesc.
„Nu ajută nimic postul trupesc fără cel duhovnicesc. Şi diavolii postesc şi niciodată nu mănâncă, nici nu beau, dar tot diavoli sunt. Nici nu se însoară, nici nu se mărită, dar tot diavoli sunt, pentru că au inima înaltă, plină de mândrie înaintea lui Dumnezeu. Şi Solomon zice: «Necurat este înaintea Domnului tot cel înalt cu inima şi viclean, aşa cum sunt diavolii»”.
Post cu limba, cu ochii, cu urechea, cu piciorul…
Credincioşilor martori la cuvântarea din urmă cu mai bine de 30 de ani, duhovnicul le-a spus în ce constă postul duhovnicesc:
„Postul duhovnicesc este acesta: să postim şi cu limba, să postim şi cu ochii. Limba să nu vorbească minciuni, nedreptăţi şi cuvinte putrede şi stricăcioase; ochii să nu privească cele spre sminteală; urechea să se înfrâneze de a auzi cântece lumeşti şi de alte feluri; mâna să postească, să nu iscălească zapise nedrepte sau pâră, sau să fure ceva, sau să bată pe cineva, sau să facă altă nedreptate cu mâna. Piciorul şi el trebuie să postească. Să nu mergem acolo unde sunt păcate, să nu ne ducă la răutăti şi la fărădelegi”.
Ca să explice importanţa postului, părintele Cleopa aduce aminte că şi sfinţii au postit la vremea lor:
„Cei mai mari sfinţi ai lui Dumnezeu au postit foarte mult. Moise a postit 40 de zile şi 40 de nopţi când a primit Tablele Legii; Ilie iarăşi a postit şi a legat cerul 3 ani şi şase luni; Daniel a postit în groapa leilor şi dinţii lor nu s-au atins de dânsul. Proorocul David auziţi ce zice:”.
Sursa: http://www.romaniatv.net